Natuurlijk deelname is een heikel punt. Organiseren voor de leden is gauwer gezegd dan gedaan. Maar toch 53 leden bezochten 13 juni 2024 excursie 't Landgoed Sevenaer. Het bestuur mag trots terug kijken naar deze dag. Het Landgoed van de jonker Huub van Nispen de enige Kasteel boerderij van Nederland die in onze gemeente Zevenaar staat, teelt sedert 1970 producten, groenten, fruit en zijn melkvee alleen biologisch. Om te kunnen overleven is een lange adem nodig en winnerskracht een pré. Vier groepen startten rond 14.00 uur die door deskundige excursieleiders op diverse delen van het landgoed tekst en uitleg gaven. Een stukje geschiedenis was op het landgoed het neusje van de zalm waard. Namelijk werd de vraag gesteld hoe de Rijn rond jaartal 1400 liep. We wisten allemaal anders maar de excursieleider wist haarfijn uit te leggen waar de benaming (AA) (Stadsgracht), stukjes zijrivieren van de Rijn die in veertienhonderd een geheel andere loop had, zelfs nog een stukje intact is. De omgeving is bosrijk waar vele oude eikenbomen staan die zeker de 120 jaar halen, platanen naast beukenbomen, hazelnoten en een stukje appelbongerd. De Boskoop de Notarisappel en enkele sterappels oude rassen staan, vijgenboom, naast velen soorten brandnetels, paardebloemen, zuring, wilde look. Wat ook opvalt is het rijkdom aan vele soorten wildzang, o.a. boompieper, nachtegaal, merel, vink, heggemus, zelfs lopen er 7 reeën op dit stukje landgoed aan de stadsgenzen van Zevenaar.

PR: Frans Willemsen

13 juni 2024 excursie naar Landgoed Jonkheer Huub van Nispen Sevenaer.

Wij schrijven 13e eeuw als kasteel Sevenaer door een landheer wordt gebouwd; een Middeleeuwse burcht met militaire bedoelingen gebouwd vanwege haar stategische ligging. In de eeuwen die volgen raakt haar militaire rol uitgespeeld en verandert zij van adelijke havezate in een versterkt beveiligd landhuis. Het eenzijdige karakter verdwijnt, evenals de voorbrug.

Omschrijving.

Onderwerp negentig minuten over de meest boeiende (Gelderse en Kleefs historie van huis Sevenaer van adelijke familie van Nispen.

Het landgoed: 13 juni 2024 gaan rond (drie excursiegroepen) naar het Landgoed Huis Sevenaer. Het kasteel en landgoed bestond al rond 1400. Door de jaren heen ligt het landgoed gesloten tegen de stadsgrens van Zevenaar. De oudste delen van het kasteel dateren uit de 14e eeuw. Huis Sevenaer sedert 1785 in bezit van de familie Van Nispen. Het is de laatse oorspronkelijke kasteelboerderij van Nederland. Jonkheer Huub van Nispen van Sevenaer neemt in 1947 het beheer over van zijn oom en twee tantes. Het landgoed is dan 120 hectare groot. Als jonge telg van de familie van Nispen is het zijn taak om het landgoed waar hij als kind vaak logeerde weer tot bloei te brengen. Jonkheer Huub van Nispen heeft geen enkele opleiding gehad in landbouw maar wordt al snel gegrepen door het landgoed. Mede doordat het kasteel zijn agrarische bedrijfsvoering ook dan nog in eigen beheer voert worden de persoonlijke visie van Nispen en het landgoed een onafscheidelijke symbiose. Hij heeft een droom.....Zijn visie op ecologische landbouw en zijn evenwichtig systeem van Landbouw en Natuur te maken beheersen zijn leven. Door verstedelijking en uitlopende visies en belangen breekt een lange periode van juridische strubbelingen aan; de toekomst van het landgoed word onzeker. De jonker raakt de helft van zijn grond kwijt maar des te strijdbaarder om het Landgoed weer tot bloei te brengen. Gelukkig zorgt het verstrijken van de tijd voor wederopstanding. Burgers vinden dat er genoeg is gebouwd in Zevenaar en het nieuwe gemeente bestuur ziet het belang van het behoud en voortbestaan van het Landgoed. In de jaren 70 wordt het landbouwbedrijf gemoderniseerd, wat moet je daar bij voorstellen. Zijn visie De Jonker startte met zijn biologische manier van telen o.a. witlof, aardappels, wortelen, rabarber. Deze manier van telen dat de natuur haar werk moest doen is een uitdaging, alleen koemest gebruiken als bemesting. Ook in de landbouw werd dit toegepast. Zijn visie is deels gebaseerd op zijn christelijke achtergrond en deels op zijn persoonlijke zorgen om de intensivering van landbouw en de onzorgvuldige omgang met natuur omgang met natuur en milieu zich in elkaars voordeel ontwikkelen. Hij zet zich volledig in om het landgoed een geheel te laten zijn met als droom een zelf voorzienende kasteelboerderij met een voorbeeld functie als evenwichtig systeem tussen de panden, de natuur en de landbouw.

Zijn bemesting bestond alleen uit koemest dat zorgt dat de emelten worden opgeruimd na gebruik. Ik heb zelf in de zeventiger jaren bij Huub van Nispen gewerkt waar ik zijn werkmethode heb ondervonden, ik was zeker onder de indruk in die tijd. Iedere tuinder had toch bestrijdingsmiddelen. Dat was Huub van Nispen niet echt zijn keus. Natuurlijke producten, zoals biologische bestrijdingsmiddelen zijn een duurzame en veilige manier om insectenplagen te bestrijden op de gewassen. 100 % gifvrij biologische gewassen bevatten geen giftige stoffen, roofmijt gebruiken voor spintbestrijding in de komkommers of bladluis, spintmijt voor je bloemen in huis of bloemenkast. Mijn ervaring in de jaren zeventig heb ik als leerzaam ervaren.

Het bestuur  PR: Frans Willemsen.

Op woensdag 22 mei kwam er een mail binnen van EPM. In de mail vroeg de Hr. Arno Driessen om zaterdag 25 mei aanwezig te zijn bij de plantjesmarkt voor de uitreiking van een cheque.

Op 25 mei was een afvaardiging van de Seniorenvereniging aanwezig en nam de voorzitter na een korte toespraak van Arno Driessen de cheque in ontvangst. In Arno's toespraak gaf hij het belang aan om (kleine) verenigingen te steunen. Naast ons kregen nog 3 verenigingen een cheque uitgereikt. De voorzitter van de Seniorenvereniging benadrukte in zijn korte speech dat de plantjesmarkt zorgt voor verbinding van diverse partijen en dat wij ons gesteund voelen in onze doelstelling. Dit alles onder het genot van koffie en een koek.

Subcategorieën